“Ми рідко думаємо про те, що ми маємо, проте завжди думаємо про те – чого нам не вистачає”.
Артур Шопенгауер
Отже, Ви маєте роботу, подумаємо про те, як закріпитися на новому робочому місці. Для цього необхідно бути не лише професіоналом високого класу, але й вміти співпрацювати з людьми.
Службові взаємовідносини зазвичай відрізняються від соціальних. У звичному житті у Вас є вибір з ким спілкуватися, у службовому – вибору оточення немає. Проте, службові взаємовідносини дуже важливі для Вас і Вашого майбутнього, оскільки вони значною мірою впливають на ефективність Вашої праці.
Службові відносини не бувають нейтральними. Зміст будь-якого виду взаємин тяжіє або до “плюсу”, або до “мінусу”. Як досягти рівноваги? Уникайте двох поширених помилок:
-
не намагайтесь будувати свої взаємовідносини з керівником на шкоду взаєминам зі співробітниками;
-
навіть тоді, коли у Вас налагоджені міцні стосунки з кількома колегами, не випускайте з уваги решту.
Перший робочий день важкий, як початок любого нового діла. Коли наблизиться час обіду, а Вас ніхто не запросить в їдальню, то краще самій туди не йти. Пройдіться замість цього вулицею, подихайте повітрям або поїдьте додому, випийте чашечку кави, в разі, коли Ви живете поблизу роботи. Не потрібно сидіти на самоті та гніватись на долю.
Може статися, що деякі правила та процедури на новому місці роботи будуть здаватися Вам непотрібними і безглуздими. Однак не поспішайте наполягати на проведенні негайних реформ. Уважно придивіться, як налагоджена робота, спробуйте зрозуміти, чому саме так організований процес. Зверніть увагу на те, як співробітники відповідають на телефонні дзвінки, як оформлені їх робочі місця, як вони перекушують під час перерви, як обмінюються службовими записками та інше. Треба обов’язково визначити пріоритети, якими керуються оточуючі Вас люди. Будь-які зміни, що Ви вирішили запровадити, принесуть більше користі, якщо спираються на існуючі процедури.
Як в світському товаристві, так і в діловому оточенні, етикет дає можливість витончено та легко вирішувати виробничі і повсякденні питання. Ваша поведінка повинна відповідати визначеним нормам, щоб полегшити взаємовідносини та зробити їх і приємними, і корисними. За таких умов, підлеглі або співробітники з більшим бажанням виконають Ваше прохання та доручення.
Не будьте занадто відверті навіть у випадку, коли Ви дуже товариська людина. Не поспішайте розповідати всім та кожному про подробиці особистого життя і не вимагайте цього від колег.
В деяких випадках складно звернутися за допомогою до колег. Ніхто не любить ледарів, які ні одну справу не довели до кінця та при цьому докучають оточуючим, але залюбки допоможуть робітнику який старанний, ввічливий, завжди прийде на допомогу іншим навіть тоді, коли його про це не просять. Не треба розповідати всім і кожному про те, що Ви допомогли людині. Яку б посаду Ви не обіймали, подякуйте тому, хто допоміг Вам у важку хвилину.
Не варто комплексувати через те, що Ви наймолодший або навпаки найстарший співробітник, можливо Ви єдиний чоловік (жінка) у відділі. Пам’ятайте, це немає значення.
В кожному колективі (особливо, якщо він великий) є певні угрупування людей.
До “першої” групи належать особи, яких Ваша поява зачепить безпосередньо. Хтось буде радий, що з’явився помічник, хтось намагатиметься перекласти на Вас частину своєї роботи, а хтось, навпаки, побачить в Вас конкурента. Крім того, Ви зруйнуєте існуючий в колективі розподіл неформальних ролей.
До “другої” групи належать люди, які працюють поряд, але байдужі до Вашої появи.
І, нарешті, “третя” група. Це особи, з якими Ви зустрічаєтесь лише у коридорах та їдальнях. Вони складають думку про Вас на підставі зовнішніх вражень, або за тим, що кажуть про Вас інші. Незважаючи на віддаленість, ці люди можуть суттєво вплинути на Ваше становлення в колективі, оскільки саме до цієї групи найчастіше належить керівництво.
В разі виникнення конфліктних ситуацій, докорів, претензій не поспішайте робити висновки та приймати рішення. Залиште “розбір польотів” на завтрашній день, керуючись правилом: “ранок покаже”. Повірте, наступного дня Ви будете сприймати ці події не так болісно та більш конструктивно.
Варто пам’ятати, що деякий час співробітники будуть згадувати колегу, який працював на цій посаді до Вас, намагаючись порівняти Ваш стиль спілкування та технологію роботи. Не ображайтесь і не підстроюйтесь під чужий стиль, залишайтесь собою.
Як звертатися до людини “ти” або “Ви” вирішувати Вам, але краще не змішувати ці дві форми. Коли Ви кажете особі “Ви”, то створюєте між вами відповідну дистанцію. Як Ви відрекомендуєтесь колегам, так до Вас й звертатимуться: Іра, Ірина, Ірина Петрівна. Але пам’ятайте, що за морозивом більшою спокусою є послати Іру, а Ірину Петрівну просити начебто незручно і справа тут не у віці.
Керівник чекає від Вас професіоналізму, компетентності, старанності в роботі. Не треба звертатися до нього з дрібницями (наприклад, куди треба подзвонити щоб з’ясовувати код міста; як створити директорію в комп’ютері та інше). З керівником вирішуються тільки ті питання, які він повинен особисто затвердити.
Окрім того, треба уникати типових помилок:
-
Прискіпливість до себе. Звичайно хочеться всім показати на що Ви здатні, особливо в перші робочі дні. Новий колектив, напруження даються взнаки і, як наслідок, небажані помилки. Не звинувачуйте себе, проявіть до себе терпіння. Не соромтеся перепитати, якщо чогось не зрозуміли.
-
Ігнорування колективу. Початок роботи в новому колективі можна порівняти з мандрівкою в групі незнайомих людей. Цілком природно, що серед усіх шукаєш особу доброзичливо налаштовану. Однак не треба відразу встановлювати з нею довірливо-фамільярні відносини та постійно звертатись до неї за порадою. Така поведінка розглядається як ігнорування колективу, звужує коло співробітників, тобто позбавляє Вас джерел інформації про фірму та її працівників.
-
Завищення самооцінки. Не треба поводитися так, начебто Ви цінний подарунок для співробітників тому, що закінчили інститут з відзнакою, працювали в фірмі, де є вищим професійний рівень та заробітна плата, вражаючий перелік клієнтів тощо; висловлюватися в повчальному тоні на нараді, куди Вас запросили для знайомства з колективом. Реакція колег буде незадовільною: підвищуючи самооцінку собі, Ви занижуєте самооцінку всім іншим.
-
Неувага до політики фірми. Поводитись на новому робочому місці так, як на попередньому, – дуже нерозумно. Можливо колишній керівник тримав “відкритими двері” для всіх працівників, був в курсі всіх справ, дякував Вам за гарну працю та створював максимум зручностей для співробітників. На новій роботі до шефа треба записуватися на прийом, він не щедрий на похвалу та його цікавить тільки кінцевий результат, крім того, економить на створенні гідних умов праці. Ви повинні вирішити, якщо бажаєте зробити кар’єру на цій фірмі і досягти успіху, треба прийняти умови, що склалися.
-
Передчасні висновки. Намагайтесь не роботи серйозних висновків перший місяць. За цей час Ви зрозумієте дійсне положення справ на фірмі і будете задоволені, що погодились тут працювати, або навпаки – розчаруєтесь.
Декілька нескладних порад для осіб, які тільки що влаштувалися на роботу:
-
Не спізнюйтесь на роботу, але й не приходьте раніше.
-
В першому випадку Ви покажете себе, як дисциплінований працівник, в другому – підбурите проти себе колег, які розцінять Ваш ранішній прихід, як натяк на їх не пунктуальність.
-
Упродовж робочого дня намагайтесь рідше дивитись на годинник чи у телефон, щоб у співробітників не виникло підозри неначе Вам нудно і Ви хочете додому.
-
Будьте готові до того, що колеги захочуть перевірити Вашу лояльність. Не піддавайтесь на провокації, у Вас ще буде час висловитися з різних питань.
-
В той же час не ігноруйте спроби налагодити з Вами контакт. Нейтральні теми краще підтримати.
-
Не робіть розповсюдженої помилки: не беріть участь в інтригах та “розборах”. Демонструйте однаково доброзичливе відношення до всіх без винятку.
-
Перед тим, як з головою зануритись у роботу, розставте пріоритети: яке завдання виконувати першим, яке – другим, а яке можна відкласти на потім.
-
В разі, коли компанія не надає Вам “провідника по офісу”, самостійно попросіть когось з колег зробити для Вас екскурсію: ознайомтесь з розташуванням відділів; з’ясуйте, як пройти в їдальню, кафе, туалетну кімнату тощо.
-
В перший день не робіть поспішних висновків стосовно співробітників, імовірніше Ви помиляєтесь.
-
Краще з першого дня поводитись природно, бо подальші зміни у поведінці викличуть недовіру з боку колег.
-
Будьте доброзичливими. Спокійно сприймайте певну відторгненість Ваших нових колег у перші дні роботи,адже вони вже виробили стереотипи поведінки між собою, а чого чекати від Вас – поки що не знають. Будьте спокійними та ненав’язливими, ввічливо дякуйте за кожну допомогу чи пораду, і ці люди приймуть Вас до свого кола.
-
Під час знайомства з майбутніми колегами намагайтесь спочатку запам’ятати, а коли випадає нагода, записати собі їх імена. Обов’язково вивчіть усі нові імена та завжди вживайте їх під час звертання: кожному це приємно.
-
Інколи нову людину, яка приходить на підприємство, хтось із працівників бере “під своє крило” та, зазвичай, характеризує психологічну атмосферу в організації, оцінює особисті риси всіх працівників тощо. Як би не було спокусливо від самого початку все з’ясувати, завжди такі розмови зупиняйте: Ви ще матиме час до всього придивитися самостійно. Не тільки спочатку, а взагалі ніколи не обговорюйте особистих рис своїх колег за їх спинами і не нарікайте на них.
-
У перші дні роботи Ви маєте чітко з’ясувати, хто є Вашими безпосередніми керівниками і підлеглими, якими є Ваші функціональні обов’язки – щоб у майбутньому не виконувати чужих.
-
Проявляйте інтерес до справи. Якщо не зрозуміли інструкції, уточніть її.
-
Запитайте Ваших колег про те, чого не знаєте або не вмієте. Людям приємно, коли до них звертаються за допомогою.
-
Будьте обережні з почуттям гумору, не жартуйте, доки не познайомитесь ближче зі своїми співробітниками. Ваш жарт може когось образити.
-
Що одягти? Зверніть увагу на те, як одягнуті Ваші колеги. Якою б великою не була спокуса виділитись, не одягайте набагато дорожчих речей, тому, що це ускладнить Ваш процес налагодження стосунків.
-
Приходьте вчасно, якісно виконуйте свою роботу, будьте коректними і нове робоче місце стане Вашим найулюбленішим.
Що сьогодні необхідно для досягнення успіху? Експерти ставлять на перше місце професійний досвід та схильність до командної праці. Проте існує багато зовсім простих засобів, які стануть Вам у пригоді.
Якщо хочеш досягти успіхів в роботі,
ніколи не кажи ...
-
“Вони мені так і не зателефонували” або “Вони зателефонують пізніше”. Ці фрази є однаково невдалими. Розраховувати на те, що хтось Вам буде дзвонити з Ваших питань, вказує лише на те, що справа не рухається з місця.
-
“Я вважав, що хтось інший буде вирішувати це питання”. Справдовування лише гальмує справу. Уникайте міркувань про те, що Ваші завдання виконає інший працівник. Своє питання структуруйте, з’ясуйте нюанси, перепитайте, якщо не все зрозуміло.
-
“Я просив її (його) передати, що ...”. Якщо Ви просили когось передати Вашу інформацію потрібній особі, це не означає, що завдання виконано. Крім того, Ви переклали відповідальність за вирішення справи на іншу людину. Гарний спеціаліст ніколи не перекладає відповідальність на інших.
-
“У мене не було часу ” або “Я був дуже зайнятий”.Ці фрази підкреслюють Ваш непрофесіоналізм. Вміння виконувати завдання в строк – обов’язкова риса гарного працівника. Посилаючись на відсутність часу, Ви підписуєтесь під гаслом: “Не справився з роботою”.
-
“Я не здогадався запитати про це”.Головне у роботі – передбачити все, що необхідно зробити. Гарний працівник здатний бачити на декілька кроків вперед та враховувати ситуації, що можуть виникнути
-
“Але до закінчення терміну у мене є ще час”.Пам’ятайте, аврали нікому не потрібні. Те, що зроблено в останню хвилину, не залишає часу для перевірки та виправлення помилок. Ринок не терпить товарів та послуг поганої якості.
-
“Обіцяю, я візьмусь за цю справу негайно”.Ця фраза вказує на те, що Вам нагадали про невиконане завдання, тобто Ви неорганізований, безвідповідальний робітник. Постійне нагадування може мати різні наслідки, а саме, звільнення з роботи, ніколи не матиме кар’єрного зросту.
-
“Я до неї (його) не зміг додзвонитися”.Будьте винахідливими. Просте сидіння та вигадування різних відмовок вказує на Ваше безсилля. Ваші активні дії – ключ до успіху. Всі перешкоди, які виникають під час роботи, треба долати самому.
-
“Я це зроблю, як тільки отримаю від ...”При конкуренції, що існує в ринкових відносинах, відповідь дуже не вдала. Це вказує, що Ви не володієте ситуацією на даний час, можете зірвати строки виконання. Треба постійно займатися проблемою, взяти на себе відповідальність за її виконання.
Професійна компетентність та добросовісне виконання службових обов’язків є визначальними для кар’єри. За якими критеріями оцінюють спеціаліста роботодавці?
-
якість виконання робіт,
-
виявлення творчості,
-
професійна майстерність,
-
вміння працювати без нагляду,
-
складність виконуваних робіт,
-
соціально-психологічні якості,
-
відповідальне ставлення до праці,
-
виробнича дисципліна,
-
вміння працювати в команді,
-
дбайливе ставлення до обладнання та документів,
-
вміння відповідно одягатися,
-
відповідальне ставлення до здоров’я.
За статистикою, семеро з десяти звільнених працівників залишили попереднє місце роботи не через те, що не справлялись з обов’язками, а через конфлікти. Однією з причин виникнення конфліктів є невміння спілкуватися з оточуючими, правильно будувати свої стосунки в колективі.
Спеціалісти з області кадрового консалтингу пропонують використовувати в роботі програму адаптації, в якій чітко прописані всі етапи входження нового співробітника в колектив та опанування посадою.
Не менш важливим моментом на новій роботі є можливість кар’єрного зросту.
Як зробити кар’єру?
Кар’єру намагайтесь зробити до 40 років, щоб в подальшому вона приносила дивіденди. Кожен будує свій шлях до успіху індивідуально, але існують й загальні правила.
Перше. Треба добре вивчити все про свій бізнес або професію.
Друге. Зрозумійте, що саме надає Вам впевненості та розкутості в роботі (вміння одягатися, нюанси поведінки або щось інше). Необхідно мати свій стиль спочатку, бо ніхто не виглядає більш невпевнено, як людина, що змінює свою зовнішність в середині кар’єри.
Трете. По можливості розберіться у своїх душевних переживаннях. Людина, яка щаслива в особистому житті, легше підіймається службовими сходинками, а ніж та, що обтяжена емоційною кризою. Такий стан схожий на захворювання – особу ніщо не цікавить. Звичайно всі труднощі не обійти, але треба ставитись до них доволі спокійно. Ліпше за все покласти край заплутаним любовним відносинам або одружитися.
Четверте. Вивчіть свої недоліки. Зрозумійте, що у Вас виходить погано, що не подобається робити. Якщо не любите працювати з цифрами і більш до душі творча робота, не силуйте себе рахуванням навіть тоді, коли за це багато платять. Знайдіть роботу, яка принесе радість.
П’яте. Пізнайте свої сильні стороні. Зрозумійте, що Ви робите краще за інших та отримуєте від цього задоволення.
Шосте. Розпочніть відкладати гроші, щоб мати можливість сказати: “Я звільнюсь”. Ніщо так не пригнічує людину, як цілковита залежність, розуміння того, що не можеш дозволити покинути роботу навіть за незадовільних обставин.
Сьоме. Створіть собі “тил”. За декілька років треба згуртувати коло друзів та людей, які можуть звернутися за допомогою до Вас або Ви до них. В разі, коли цього не сталося, Вашому становищу не позаздриш.
Восьме. Навчіться перекладати частину відповідальності на підлеглих – це половина успіху.
Дев’яте. Умійте промовчати, коли це необхідно. Легковажне базікання згубило більше кар’єр, чим щось інше. Репутація людини, що вміє зберігати таємниці значно надійніша, ніж тимчасова популярність осіб, які пліткують.
Десяте. Будьте надійною людиною. Якщо не набудете цієї риси, то її відсутність буде переслідувати Вас до кінця кар’єри.
Людині притаманно бажання досягти успіху, затративши мінімум зусиль. Часто діємо впівсили, а потім дивуємося: чому результат не той, якого очікували. Везіння може принести успіх будь-кому, але на короткочасний термін. Кар’єра – це сходження до вершин, тому потрібно витрачати зусилля, працю, здоров’я, гроші, час тощо.
Треба пам’ятати, що обставини не роблять нас щасливими або не щасливими. Важливо, як саме ми реагуємо на них. Вміння бачити позитивну сторону в любій справі додає нам здоров’я. Скарбом вважається досвід здобутий подоланням перешкод. „Тому, якщо доля надасть Вам лимон, намагайтесь зробити з нього лимонад”.