“Хочу! - Це не все!”
“Можу! - Це вагоме!”
“Треба! - Щоб не пішла вся праця даром!”
Складова “Хочу” — це інтереси і нахили, тобто позитивне ставлення та бажання займатися певною діяльністю. Щоб усвідомити свої професійні інтереси, потрібно відповісти на питання: “До чого я прагну?”, “Які цілі у мене є?”, “Чого я хоті(ла) б досягти?”, “Які у мене інтереси?”, “Чим мені подобається займатися?”, “Які у мене хобі?”, “Про які професії я мріяв (ла) у дитинстві?”, “Якою я бачу свою майбутню професію?”, “Які умови праці мене приваблюють?”, “Робота з людьми чи з механізмами, машинами?”, “Хотів (ла) би я отримувати реальні результати чи творити та винаходити щось нове?”, “Що ще я хотів (ла) би отримувати від своєї роботи?”.
Складова “Можу” — здібності та стан здоров'я. Здібності — це індивідуальні особливості особистості, що забезпечують успіх при виконанні певної роботи, легкість засвоєння та оволодіння даною діяльність, тволрчі можливості. Виявити їх можна у конкретній діяльностів. Що можете робити? Які у мене задатки? Які здібності чи схильності? На що я спроможна (ий)? Чи є у мене творчий хист? У якій роботі я неперевершена? До чого у мене талант? У якій діяльності я зможу проявити геніальність?
Які у мене трудові навички? Відповіді на ці питання допоможуть оцінити власні можливості.
Складова “Треба” — це потреби суспільства в кадрах, це ті професії та спеціальності, які користуються попитом на ринку праці. Обираючи професію, обов'язково поцікавтеся: “На які професії чи спеціальності є потреба на ринку праці?”, “Чи обраний фах користується попитом на регіональному ринку праці?”, “Чи не занадто завишені вимоги до майбутньої професії або умов праці?”, “Якого рівня освіти і кваліфікцаії вимагає обраний фах?”, “Які вимоги висуває майбутня робота до стану здоров'я?”.
Саме ці фактри обумовлюють і обгрунтовують правильний вибір професії. Вони знаходяться у взаємозв'язку і врахування одних без інших не гарантує успішного професійного вибору. У зоні перетину — знаходяться професії, які рекомендовані. Вміння зіставляти ці складові є важливою передумовою успішного вирішення питання професійного самовизначення особистості.